AANBOD

AANBOD

  • Resultaatgericht Communiceren met Moeilijke Personen & Omgaan met agressie en intimidatie

    Moeilijk gedrag wordt omschreven als gedrag waarvoor moeite of inspanning nodig is, onhandelbaar gedrag of lastig gedrag. Vertaald naar personen denken we aan onder meer aan:


    • Luidruchtige of storende personen
    • Niet-meewerkende tot tegenwerkende personen
    • Aanklampende en emotionele personen
    • Claimende, veeleisende en dwingende personen
    • Zeer assertieve tot agressieve personen

    Er wordt uitvoerig ingegaan op een specifiek type van “moeilijk gedrag”

    nl. agressief of intimiderend gedrag.


    • Wat verstaan we onder moeilijke personen? Wat willen ze juist bereiken?
    • De Roos van Leary en persoonlijk communicatieprofiel
    • Betekenis en mogelijke implicaties van de eigen communicatiestijl 
    • Verbale versus non-verbale communicatie en communicatiemuur
    • Uitlokkende factoren versus remmingen tegen agressie 
    • Subjectiviteit met betrekking tot het interpreteren van agressie
    • Soorten agressie
    • Motieven of ontstaansreden

    Frustratieagressie

    Instrumentele agressie

    Psychopathologische agressie

    • Meest voorkomende reacties op agressie en geweld
    • Vechten - vluchten - bevriezen - onderhandelen 
    • Basishoudingen bij het managen van agressie: op een beschrijvende en demonstrerende wijze agressief gedrag leren markeren, (h)erkennen en begrenzen
    • De-escalerende en confronterende houding bij frustratie- en instrumentele agressie


    De deelnemers krijgen inzicht in de werking en het effect van de verschillende communicatiestijlen met behulp van de Roos van Leary en leren op welke manier zij het best kunnen reageren op hun gesprekspartner indien zij zich “vastrijden” tijdens het gesprek en volgens welke patronen dit meestal verloopt. 


    Er worden concrete casussen naar voor gebracht om duidelijk te maken hoe men -afhankelijk van zijn doelstelling- het gesprek met deze personen op een positieve en constructieve wijze kan beïnvloeden. 

    Verder wordt er een antwoord geboden op de vraag op welke manier men dient te reageren indien een persoon verbaal of fysiek agressief wordt tijdens een behandeling in de praktijkruimte of wachtruimte. Afhankelijk van het type agressor of de vorm van agressie en/of intimidatie zal men hierin een eerder de-escalerende of meer confronterende houding aannemen. 


    Om het moeilijke gedrag van sommige personen te kunnen verklaren, zal er worden stilgestaan bij de specifieke werkcontext van de deelnemers. Daaruit kunnen namelijk een aantal bevorderende of uitlokkende factoren voor moeilijk en/of agressief gedrag gedistilleerd worden, die dan op hun beurt de basis kunnen vormen van een aantal preventieve maatregelen. Het betreft hier onmiddellijk toepasbare zaken die een aandachtspunt kunnen zijn.


    Ter voorbereiding van deze opleiding kunnen de deelnemers de vragenlijst invullen om na te gaan welke van de 8 verschillende communicatieprofielen zich in hun persoonlijke comfortzone bevinden en welke scores zij respectievelijk behalen voor deze specifieke communicatiestijlen. 


    Indien men tijdens deze training graag specifieke casussen aan bod wil zien komen uit de eigen praktijk, dan kunnen deze vooraf gemaild worden naar de spreker en zullen deze verwerkt worden in de praktische voorbeelden die tijdens de uiteenzetting besproken worden.


    Dit aanbod is een verkorte versie van een 5-daagse opleiding 


    Het doel van deze verkorte opleiding is het aanleren en bijschaven van een globale competentie om de-escalerend dan wel confronterend op te treden bij moeilijk gedrag en/of agressie met als doel de controle te behouden over de situatie en het verloop van het gesprek. 

    1. 1De deelnemers een groter gevoel van weerbaarheid en veiligheid laten verwerven in het omgaan met personen die zich agressief uitlaten of gedragen.
    2. Inzicht krijgen in de mechanismen die leiden tot conflict of agressief gedrag.
    3. Inzicht verwerven in effectief omgangsgedrag en reactiestrategieën in het hanteren van agressief of gewelddadig gedrag van personen. 
    4. Bewust worden van de eigen gevoeligheden bij confrontatie met agressief gedrag. De verschillende doelgroepen binnen de deelnemers dienen de eigen triggers te (her)kennen en kunnen hanteren.
    5. Zicht krijgen op de impact van agressie-incidenten bij zichzelf en de collega's opdat er op een correcte en gepaste wijze kan gereageerd worden.

    Deze training richt zich op bewustwording en voorkomen van escalatie bij agressief gedrag. 


    De methode steunt op 5 pijlers:

    1. Signalen opmerken
    2. Beheersen van de eigen emoties
    3. Contact maken vanuit een persoonsgerichte/relatiegerichte communicatie
    4. Ombuigen van agressief gedrag
    5. Veiligheid verwerven tegenover de mogelijke escalatie van agressie 

    Eén begrip staat centraal wanneer we spreken over agressie: Bewust worden van je eigen reacties en kwaliteiten opdat je deze kan inzetten bij het omgaan met agressie.  


    Deze training in de basishoudingen bij agressief/moeilijk gedrag (grootste aandeel van de training) is het resultaat van een méér dan 25-jaar durende intensieve en constructieve samenwerking met een trainer die de basishoudingen ten aanzien van de verschillende vormen van agressief gedrag steeds verder heeft verfijnd en geoptimaliseerd. Het is van belang om tijd te voorzien om hierop te kunnen inzoomen. 

    De docente, Sofie De Pauw (°Gent, 12/06/1970) heeft een ruime ervaring in het omgaan met moeilijke cliënten (zie werkervaring en expertise). Zij werkt al  meer dan 20 jaar voor Justitie, respectievelijk in de daderbegeleiding en het geven van maatopleidingen, supervisies en coachingtrajecten, zowel individueel als in teamverband. Zij ontwikkelde samen met een collega op basis van haar persoonlijke ervaring een specifieke methodologie, die raakvlakken heeft met het systeemdenken en vooral zeer praktisch en toepasbaar is. Eén van de belangrijkste pijlers is het ontwikkelen van de nodige communicatieve vaardigheden en zich bewust worden van de impact van onze eigen communicatie (zowel verbaal als non-verbaal) waardoor de agressie of het moeilijk gedrag kan worden ingedijkt of juist zal escaleren.


    Aanbod FIENIKS:


    Voordracht: 1,5u 


    Basisopleiding: 3u theorie + 1u praktijkgerichte oefeningen. Voor het integreren van de basishoudingen bieden wij deze praktijkvoorbeelden aan in de vorm van een methodiektraining. De deelnemers kunnen onderling oefenen of met een acteur/actrice verbonden aan FIENIKS.


    Bovenstaande basisopleiding (4u) kan eventueel nog worden aangevuld met onderstaande modules van telkens 2u: 

    • Module 1: training basishoudingen met acteur


    De beide basishoudingen, meer bepaald in het omgaan met enerzijds de reactieve of frustratieagressie en anderzijds de manipulatieve of instrumentele agressie worden getraind met een professionele acteur/actrice die zich in verschillende rollen zal inleven aan de hand van reële casussen uit het werkveld van de deelnemers. Doel is om zo realistisch mogelijk te ervaren wat de effecten zijn van je aanpak op een agressor en te oefenen op zowel de de-escalerende strategie als op de meer confronterende aanpak.


    • Module 2: training psychopathologische agressie (tgv alcohol, drugs, medicatie en/of specifieke persoonlijkheidsstoornissen en/of psychopathologie) met acteur


    De beide basishoudingen worden getraind met een professionele acteur/actrice die zich in verschillende rollen zal inleven aan de hand van reële casussen uit het werkveld. Doel is om zo realistisch mogelijk te ervaren wat de effecten zijn van je aanpak op een agressor. Men krijgt handvaten en omgangsstrategieën aangereikt om ook buiten de eigen werkcontext een aantal persoonlijkheidsstoornissen en psychopathologische agressie te kunnen herkennen en er gepast mee te leren omgaan, zodat er geen verdere escalatie optreedt van de (be)dreiging, intimidatie of agressie.

     


    • Module  3: inzicht in je eigen communicatieprofiel


    Uitwerken van het communicatieprofiel van iedere deelnemer aan de hand van de Roos van Leary. Oefenen op het in kaart brengen en de effecten van de verschillende communicatiestijlen, zowel van de deelnemers als van de burgers/personen. Tijdens deze interactieve workshop komen de persoonlijke casussen en praktijkervaringen van de deelnemers aan bod op een vertrouwelijke manier, door deze anoniem te verwerken in een oefening. De deelnemers trachten in kleine groepjes van 2 tot 3 personen telkens te achterhalen wat de meest efficiënte manier van communiceren (of reageren) is in een welbepaalde situatie en dit afhankelijk van de initiële doelstelling van de deelnemers.



    • Module 4: preventie, opvang & nazorg


    Tips van preventieve aard om agressie te voorkomen. Stilstaan bij de do’s en don’ts van collegiale opvang na een agressie-incident of een schokkende gebeurtenis op het werk. Men hoeft hiervoor absoluut geen psycholoog te zijn, maar zich vertrouwd leren maken met de basisprincipes van de specifieke eerste opvang en opmerkzaam zijn voor de eventuele psychische, fysieke of gedragsmatige effecten van een schokkende gebeurtenis op onze collega’s en hoe we hier gepast op kunnen reageren, zodat het eventuele aanpraten van mogelijke klachten of symptomen, een secundair trauma of secundaire victimisering vermeden kunnen worden. Zowel tijdens de eerste dagen en weken na het incident, tot de effecten na 6 maanden tot een jaar. We gaan hierbij uit van het principe dat gemiddeld amper 1,5 tot 3% een blijvend trauma zal overhouden aan een schokkende gebeurtenis indien er een gepaste eerste opvang georganiseerd kan worden vanuit de organisatie.

  • Stressbeheersing, Zelfzorg & Preventie van Burn-out

    Een stressvrij leven lijkt een utopie. En toch hoeft een gezonde dosis stress niet schadelijk te zijn. Uitdaging en stimulans zijn op zich niet negatief want ze zetten ons aan tot handelen. De vraag is wat een gezonde dosis inhoudt. Dit is een zeer individueel gegeven. We zijn best in staat om spanning te hanteren maar deze mag niet te lang blijven duren. Houdt de spanning verder aan dan kunnen we er last van krijgen, worden we aangetast in ons algemeen gevoel van welbevinden. Dit uit zich op verschillende manieren. Wanneer met andere woorden het aanpassingsmechanisme van een persoon overbelast wordt dan is er risico op uitputting, moedeloosheid en burn-out.

    Deze opleiding heeft als doel stil te staan bij de meest courante stressfactoren en hun impact op ons eigen functioneren, ons fysiek en psychisch welbevinden. Naast de theoretische uiteenzetting worden concrete en toepasbare middelen aangereikt om deze interne en externe stressfactoren te leren (her-)kennen en beheersen. De opleiding wil enerzijds mensen sensibiliseren en anderzijds wapenen tegen de gevaren van stress en het risico op een burn-out op langere termijn.

    Bijkomend beoogt de opleiding om onder de noemer zelfzorg, een aantal instrumenten aan te reiken om preventief stil te staan bij de impact van stress.

    Deze training richt zich tot iedereen die in mindere of meerdere mate te kampen krijgt met stress en een toenemende professionele en/of sociale druk die vaak gepaard gaat met gevoelens van uitputting, frustratie of vermindering van de levenskwaliteit.

    De opleiding richt zich tot diegenen die op een gezonde manier in het werk willen blijven staan en die onbevangen naar zichzelf en hun context wensen te kijken. 


    • Herkennen van stress-signalen (op fysiek, psychisch, gedragsmatig en emotioneel vlak)
    • Verschil duiden tussen stress overspanning & burn-out 
    • Op welke manier de deelnemers de energievreters (zoals moeilijke of veeleisende klanten, administratie, lange werkdagen,…) in hun praktijk kunnen compenseren en te lijf gaan
    • Timemanagement: wanneer àlles ineens even belangrijk en dringend lijkt te zijn
    • Concrete en praktische handvaten en methodieken om zelf mee aan de slag te gaan waarbij er een verschil wordt gemaakt tussen het optimaal verwijderen van een opeenstapeling van stress in het lichaam enerzijds en rustgevende of ontspannende activiteiten anderzijds
    • Momentopname: in kaart brengen van huidig spanningsniveau en draaglast tegenover draagkracht
    • Waarom (chronische) stress niet (noodzakelijk) moet uitmonden in een burn-out

    Aanvullend kan er voor de deelnemers eveneens een basisopleiding “Stressbeheersing, zelfzorg en preventie van burn-out” voorzien worden waarbij er niet alleen wordt stilgestaan bij het ontstaan van stress en het verder evolueren naar overspanning en burn-out, maar ook verder en dieper wordt ingegaan op de concrete handvaten en methodieken waarmee men dadelijk aan de slag kan gaan. Deze basisopleiding kan dan optioneel worden aangevuld met het in de praktijk brengen van deze technieken.


  • Collegiale Traumaopvang & Nazorg

    We kunnen zowel in de privésfeer als binnen onze werkcontext geconfronteerd worden met minder aangename ervaringen, ingrijpende situaties of zelfs schokkende gebeurtenissen. 

    Deze schokkende gebeurtenissen kunnen in sommige omstandigheden evolueren naar een traumatiserende ervaring.

    Voor hulpverleners is het risico op dergelijke confrontaties misschien wel groter dan in andere beroepsgroepen. Men zegt dan nogal gemakkelijk dat het nu eenmaal “hoort bij de job”. Echter, dit wil nog niet zeggen dat we dit er zomaar moeten bijnemen of dat dit normaal is. Regelmatige confrontaties met verbale of fysieke agressie, bedreigingen en geweld mogen nooit zomaar getolereerd worden, laat staan dat men er maar ‘mee moet leren omgaan’. Het is dan ook belangrijk om binnen jouw organisatie te beschikken over voldoende medewerkers die in deze gevallen ondersteuning kunnen bieden aan hun getroffen collega’s.


    Uit onderzoek blijkt dat mensen die een goede eerste opvang krijgen er meestal in slagen om de negatieve gebeurtenissen op een gezonde manier te verwerken. 


    Een goede eerste opvang is met andere woorden bepalend voor de verdere verwerking.

    Deze eerste opvang verwacht zeker niet dat we specialisten zijn, deze opvang heeft vooral te maken met menselijke betrokkenheid, aanwezigheid en het bieden van praktische en emotionele ondersteuning.


    Deze opleiding heeft dan ook tot doel om vooral inzicht te bieden in het verloop van een traumatiserend incident onder de vorm van psycho-educatie, zodat men in staat is om het slachtoffer, de collega of medewerker op een gepaste manier te ondersteunen.


    Deze opleiding wordt steeds afgestemd op de doelgroep en de specifieke werkcontext, waarbij er aandacht zal worden besteed aan enerzijds de rol van collega’s en anderzijds de rol van de leidinggevende.

  • Resultaatgerichte & Verbindende Communicatie en Feedback Geven

    Moeilijk gedrag wordt omschreven als gedrag waarvoor moeite of inspanning nodig is, onhandelbaar of lastig gedrag. Vertaald naar personen denken we aan onder meer:


    • Luidruchtige of storende personen
    • Niet-meewerkende tot tegenwerkende personen
    • Aanklampende of emotionele personen
    • Claimende en dwingende personen
    • Zeer assertieve tot agressieve personen

    Van uw medewerkers kan worden verwacht dat zij op een professionele manier de confrontatie kunnen aangaan met deze personen in een poging om een negatieve situatie om te buigen naar een werkbare context.

     

    De deelnemers krijgen inzicht in de werking en het effect van de verschillende communicatiestijlen met behulp van de Roos van Leary en leren op welke manier zij het best kunnen reageren op hun gesprekspartner indien zij zich “vastrijden” tijdens het gesprek en volgens welke patronen dit meestal verloopt. 


    Er worden concrete casussen naar voor gebracht om duidelijk te maken hoe men -afhankelijk van zijn doelstelling- het gesprek met deze persoon op een positieve en constructieve wijze kan beïnvloeden.

     

    Verder wordt er een antwoord geboden op de vraag op welke manier men dient te reageren indien een persoon verbaal of fysiek agressief wordt in de directe nabijheid van uw medewerker. Afhankelijk van het type agressor of de vorm van agressie en/of intimidatie zal men hierin een eerder de-escalerende of meer confronterende houding aannemen. 


    Om het moeilijke gedrag van sommige personen te kunnen verklaren, zal er worden stilgestaan bij de specifieke werkcontext van uw medewerkers. Daaruit kunnen namelijk een aantal bevorderende of uitlokkende factoren voor moeilijk en/of agressief gedrag gedistilleerd worden, die dan op hun beurt de basis kunnen vormen van een aantal preventieve maatregelen. 


    Het betreft hier onmiddellijk toepasbare zaken die een aandachtspunt kunnen zijn, zowel voor wat betreft het onthaal van de personen op vlak van infrastructuur maar ook handvaten die betrekking hebben op de omgang met personen als het gaat over het verstrekken van informatie over procedures en wachttijden.


    Tijdens deze opleiding wordt er uitgegaan van de basisprincipes van een efficiënte en resultaatgerichte communicatie en komen de deelnemers meer te weten over het verschil tussen een eerder agressieve communicatie en een geweldloze of verbindende manier van communiceren.


    Tenslotte leren zij ook hoe ze op een constructieve manier waarderende of kritische feedback kunnen geven en hoe ze zelf het beste kunnen omgaan met de feedback die zij krijgen van collega’s of leidinggevenden.


    Ter voorbereiding van deze opleiding kunnen de deelnemers een vragenlijst invullen en meenemen naar de lesdag om na te gaan welke van de 8 verschillende communicatieprofielen zich in hun persoonlijke comfortzone bevinden en welke scores zij respectievelijk behalen voor deze specifieke communicatiestijlen. 


    Na de algemene uitleg over de Roos van Leary wordt er namelijk een globale analyse van de resultaten gebracht en krijgen de deelnemers de kans om hun eigen “Roos van Leary” uit te tekenen en even stil te staan bij de mogelijke gevolgen van hun persoonlijke manier van communiceren.


    Indien men tijdens deze opleiding graag specifieke casussen aan bod wil zien komen uit de eigen praktijk of werkcontext, dan kunnen deze vooraf gemaild worden naar de trainer en zullen deze -indien gewenst anoniem- verwerkt worden in de praktische voorbeelden die tijdens de uiteenzetting besproken worden.


  • Omgaan met Veranderingen

    “Als de wind van verandering waait, bouwen sommige mensen muren en anderen windmolens”


    “Veranderen”: een woord met vele ladingen. Er wordt al eens gezegd dat er tegenwoordig maar 1 constante is in het leven en het werk, nl. dat alles continu in verandering is en dat we als mens of als werknemer, “flexibel met veranderingen moeten kunnen omgaan”.


    De wereld is steeds in verandering en ook onze leef- en werkomstandigheden zijn daaraan onderhevig, waardoor we allen geconfronteerd kunnen worden met veranderingen op fysiek, mentaal, relationeel, emotioneel, professioneel en op sociaal vlak. Het kan dus al onze levensgebieden beïnvloeden.


    Ze kunnen aangekondigd zijn of onverwacht komen. Het kunnen kleine of grote veranderingen zijn.

    Ongeacht het soort verandering betekent dit steeds dat je uit je comfortzone moet stappen. Als mens zijn we echter gewoontedieren: hoe langer we iets gewoon zijn, hoe liever we het zo willen behouden.


    Niettegenstaande is het belangrijk om met veranderingen te leren omgaan. Als mens en als werknemer of leidinggevende moet je over voldoende veerkracht beschikken om die veranderingen het hoofd te kunnen bieden en vervolgens ook te integreren. Lukt dit niet dan kan een veranderingsproces een moeilijke en lastige strijd worden waar je heel veel energie aan verliest. 


    Elke verandering, ongeacht of deze voor jou positief of negatief aanvoelt, wakkert ons stressmechanisme aan. Er ontstaat dan een soort stressreactie in ons lichaam. Dit gebeurt automatisch, de mens heeft daarvoor geen aan- of uitknop. Ook al hebben we het opwekken van deze stressreactie niet zelf in de hand, we kunnen er wel degelijk mee leren omgaan.


    Het veranderingsproces is een gefaseerd proces en een beter inzicht in dit proces helpt ons om er beter mee te leren omgaan. 


    In deze training gaan we op een praktische manier verandering bekijken.


    De volgende zaken komen hierbij aan bod:

    • Fasen van verandering

    • Probleem versus beperking

    • Reactantie, weerstand  en verzet

    • Kwaliteit van verandering

    • Voorbereiding 

    • De motivatiecyclus

    • Duurzame gedragsverandering 

    • Anders kijken = anders voelen

    • Cirkel van betrokkenheid  & invloed

    • Bespreken van de impact van verandering 


    Deze opleiding richt zich naar iedereen die enerzijds inzicht wil krijgen in de mechanismen die schuilen achter veranderingen en anderzijds handvaten wil meekrijgen om met de veranderingen die op hen afkomen om te gaan.


    De opleiding kan volledig op maat gemaakt worden en verder afgestemd op de specifieke werk- of veranderingscontext van de deelnemers.

Share by: